LOI HO – GRZMIĄCY TYGRYS

 SEKWENCJE:

1. Tygrys potrząsa ogonem

2. Elastyczność bioder

3. Wyciągnięte ramiona

4. Technika modliszki

5. Techniki błyskawicy/pioruna

6. Zaskakująco szybki

7. Podwójny blok kopnięć

8. Ciągłość

WIERSZ:

Stary strażnik tygrys

Stalowa szerokość dłoni o świcie

Niebiański tygrys poza legowiskiem/kryjówką

Przecina szybko las

Tygrys jak grzmot uderza w las

Zbiega szybko do doliny

Broniący wojownik tygrys

Wraca z powrotem do centrum

Słowo Ho oznacza tygrys, zaś słowo Loi oznacza grzmot. Viet Tai Chi studiuje zwierzęta i ich ruchy.

Forma Loi Ho studiuje  jeden aspekt tygrysa , jego zdolność do nagłego  i niszczycielskiego ataku , takiego jak grzmot.

Forma ta pokazuje ,że moc tygrysa jest w jego ramionach. W rzeczywistości tygrys chodzi i atakuje nie tylko łapami ale pełną siłą swoich ramion. Charakter tygrysa opiera się na determinacji i sile.

Generalnie rzecz biorąc, aby zwyciężyć- potrzebujemy użyć naszych naturalnych mocnych stron do zaatakowania słabych punktów wroga, to daje nam zwycięstwo. Działa to nie tylko podczas wojny czy w sztukach walki ale również w codziennym życiu i w biznesie.

W pierwszym ruchu tygrys spotyka węża-ruch jest elastyczny ,możemy  skojarzyć to z dźwiękiem A/m/.

W drugim ruchu lampart towarzyszy tygrysowi, co symbolizuje dużą szybkość, możesz skojarzyć to z dźwiękiem O/m/.

W trzecim ruchu tygrys utożsamia się z  niedźwiedziem , co symbolizuje kwintesencje solidności, stabilności, wolnego tempa i dźwięku I/m/.

W czwartym ruchu tygrys spotyka smoka ,który łączy w sobie siłę, elastyczność, solidność i powolne tempo. Skojarz to z dźwiękiem TZE/m/.

Na koniec tygrys spotyka siebie i ruch jest kojarzony z dźwiękiem U/m/.

ANEGDOTA

Mistrz Phan Hoang przywołuje dwa wspomnienia dotyczące tej formy. Pierwsze wspomnienie dotyczy okresu w którym  mistrz wybrał nauczanie tej formy. To był  okres w którym mistrz zajmował  się praktykowaniem sztuk walki . Dlatego nie mógł uczyć  tej formy zbyt wolno tak jak  formy Dai Lao.

Ta lekcja stała się pokazem w którym wszyscy brali udział z entuzjazmem ,doceniając nauczanie oraz swój własny udział w nim.

Drugie wspomnienie  mistrza jest o lekcji przeprowadzonej w Maroko. Stojąc przed wszystkimi ćwiczącymi karate  Mistrz Phan Hoang wyzwał ich do walki.

 Jak tylko zaakceptowali  to wyzwanie, mistrz ogłosił ich  zwycięstwo , ponieważ  byłoby to bardzo nierozważne by  walczyć ze sobą w tak śmiesznej sprawie.

To reprezentuje dwie rzeczy, strategie zaskoczenia/wyzwanie/ i zasadę, że najlepszym sposobem pokonania wroga jest przekształcenie go w przyjaciela a najlepszym sposobem na wygranie walki jest jej uniknięcie.

Loi Ho jest dynamiczną formą, gdzie oddychasz  przez brzuch z energicznym ruchem i stymulacją trzech najniższych czakr. Wykonując tę formę z  prawidłowym oddechem  i płynnymi ruchami ,które są we wzajemnej synchronizacji ,pobudzasz i otwierasz ważne centra ciała i ich meridiany.

To powoduje swobodny przepływ witalnej energii obecnej w każdym z nas.

Stymulujemy nasze meridiany przez ruch dotykając wiele punktów na naszym ciele. Łącząc kciuk z palcem wskazującym stymulujemy meridian jelita grubego.

Mocno zaciskając naszą dłoń palce stymulują  punkt MC8 /Lao Cung/ na głównym meridianie serca.

Punkt MC8 znajduje się  w centralnym miejscu otwartej dłoni. Jest to zasadniczy/fundamentalny punkt  wymiany energii z zewnętrznym światem.  Stymulujemy go za każdym razem wykonując kulę/ Tai chi  /obserwując wszechświat/ lub pielęgnując energię w formie Dai Lao. W formie Tinh Mat jest ruch ,który dedykowany jest temu punktowi : Wolne serce.

Meridian ten leczy serce i problemy z żołądkiem.

Praktykowanie formy Loi Ho może być wzbogacone przez dźwięki. Są to dźwięki : A-O-I-TZE-U, powodują wibrację  do mięśni brzusznych, co powoduje wydłużanie tego samego  głównego dźwięku, kończąc na drugim dźwięku m.

Dla każdego głównego dźwięku jest specjalny kolor, który reprezentuje  część ciała ludzkiego stymulując energicznie podczas wydobywania dźwięku :

A-czerwony -serce

O- żółty- żołądek

I -biały -płuca

SZE -niebiesko-czarny- nerki ,jelita

U- zielony wątroba

Te kolory znajdujemy  w symbolu  Viet Tai Chi  :

Wąż : żelazna dłoń i podczas wykonywania dźwięku A drży z wielką energią, energia wznosi się z brzucha.

Niedźwiedź : łokcie są odwrócone do wewnątrz, ramiona są stymulowane przez ruch rąk

Wszystkie pozycje nóg są zaprezentowane w formie Loi Ho: długa , średnia i krótka.

Główne ataki rąk są również zaprezentowane : z rozpostartymi palcami /wąż/, z wyciągniętymi palcami tylko w końcówce/lampart/, z pięścią /tygrys/.

Najlepszy sposobem zrobienia pięści jest  zaciśnięcie jej z wystającym środkowym palcem , robiąc to w ten sposób , pięść tworzy na ziemi  odcisk śladów tygrysa.

Tygrys : Siła ataku  pochodzi z ramion. Wymuszony i silny oddech jest podkreślony  przez silne ramiona. Po ataku tygrysa , przed odwróceniem się do drugiego ataku, najpierw obracasz głowę.

Każda zmiana jest wykonywana o 45 stopni zachowując początkową pozycję stopy.

LAC DUONG TAN
Noga ,która jest z tyłu przesuwa się o 45 stopni do przodu, przednia noga nie jest napięta/dociśnięta, ale nieco zgięta, ciężar ciała w 75% jest  na tylnej nodze ,przednia pięta  może być  nieco podniesiona. To jest bardzo  stabilna pozycja.

KIAI :

Kiedy  wykonujemy okrzyk  KIAI musimy wydobyć głębię  wibracji z punktu Dan Dien ,ponieważ tam jest siła tej wibracji. To może  mylić i zastraszać wroga.

Kolejność ruchów

1.Tygrys potrząsa ogonem/1-3/ ( Wiersz: Stary strażnik Tygrys )

Wypowiadamy nazwę tej formy/quyen/ i w tym  samym czasie robimy wydech poruszając się w prawo do pozycji Duong Minh Tan. Ręce idą w dół z zaciśniętymi pięściami. Oddech jest wymuszony z brzucha. Ręce są w jednej linii z ciałem. Pozycja ta powinna być stabilna a energia musi pochodzić z punktu Dan Dien. Możemy wykonać KIAI emitując głębokie wibracje od punktu Dan Dien.

Duong Minh Tan

DUONG MINH TAN
Stopy całą powierzchnią stoją na podłodze, pięty są na jednej linii rozsunięte na odległość dwóch szerokości ramion. Nogi są zgięte w kolanach. Kolana skierowane są na zewnątrz. Środek ciężkości rozłożony jest równomiernie na obie nogi.
[TINH MAT, LOI HO]

2.Elastyczność bioder /4-5/ ( Wiersz: Stalowa szerokość dłoni o świcie )

Wąż : Po wykonaniu kręgów przez Twoje ręce , przenieś swoje otwarte  dłonie do przodu, dłonie skierowane są w górę. Ramiona nie są w pełni wyciągnięte.

3. Wyciągnięte ramiona /6-8/ ( Wiersz: Niebiański tygrys poza legowiskiem/kryjówką )

Lampart: Podnieś swoje ręce zbliżając  je , „weź energię kosmiczną” w dwie ręce. Na bezdechu przenieś swoje ręce do boków . Kiedy wyciągniesz swoje dłonie do przodu ,wydech. Zamknij palce w szpony.

4. Technika modliszki/9/ ( Wiersz: Przecina szybko las )

Niedźwiedź  : skrzyżuj pięści  tak, żeby lewa była z przodu. Napnij się podczas zamykania pięści , wydech, w momencie gdy rozkładasz ręce z pięściami kierującymi się na zewnątrz , łokcie są blisko siebie.

5.Techniki błyskawicy /pioruna /10-13/ ( Wiersz: Tygrys jak grzmot uderza w las )

Smok: Wykonaj  dwa odbicia przechodząc przez długie pozycje nóg od  lewej do prawej ,  z powrotem w lewą długą pozycję, uwalniając pięść prawej ręki i wydech z KIAI.

6.Zaskakująco szybki /14-17/ ( Wiersz: Zbiega szybko do doliny )

Południowy Zachód

Tygrys: Okrągły ruch rozpoczyna się z natchnieniem a kończy z wytchnieniem kiedy ręce wykonały okrężny ruch . Teraz ruch Twoich nóg do pozycji  Thieu Am Tan. Ciężar ciała jest na lewej stopie, prawa noga odpoczywa na czubkach palców. Dłonie są w kształcie pazurów.

Pozycja stóp Thieu Am Tan –nogi są ugięte , pięty na tej samej linii. Tylna stopa spoczywa na ziemi , skierowana jest na zewnątrz. Przednia stopa oparta jest tylko na czubku. Ciężar ciała w 90% jest na tylnej stopie. Prawa dłoń jest wyżej i z przodu , lewa niżej wskazując na prawo.

Zejdź w dół do 45 stopni w Thai Duong Tan, prawa noga z przodu.

Thieu Am Tan

Prawa dłoń jest wyżej i z przodu , lewa niżej wskazując na lewo.

THIEU AM TAN

Nogi są ugięte w kolanach, pięty są na tej samej linii. Tylna stopa całą powierzchnią stoi na ziemi, skierowana na zewnątrz. Tylna stopa oparta jest na palcach. Ciężar ciała w 90% spoczywa na tylnej nodze.

Zejdź w dół do 45 stopni w Thai Duong Tan , prawa noga z przodu.

Thai Duong Tan

THAI DUONG TAN

Przednia noga jest ugięta w kolanie a tylna wyprostowana. Pięty są na jednej linii. Stopy są skierowane ukośnie do wewnątrz. Ciężar ciała jest rozłożony równomiernie między nogi.

Północny Zachód

Ręce wykonują obrót przeciwny do wskazówek zegara podczas kiedy ty obracasz biodra przenosząc swój ciężar na prawą nogę.

6B. Szybkie zaskoczenie /18-22/

Północny Wschód

Jak w punkcie nr 6 na Wschód.

7. Podwójny blok kopnięć /23-25/ ( Wiersz: Broniący wojownik tygrys )

Południowy Zachód

Wykonaj ruch do przodu rękami i ciałem.  Podczas kiedy ręce rysują   poziome koło obróć się o 180 stopni  w prawo, powróć do południowego zachodu. Na końcu obrotu jest pozycja Thai Duong Tan w kierunku południowego zachodu.

Thai Dong Tan

8. Ciągłość / 26-29/ ( Wiersz: Wraca z powrotem do centrum )

Skrzyżuj swoje ręce  z przodu z lewej strony , obróć biodra w lewo, przenieś swój ciężar do pozycji Lac Duong Tan, dłonie zwiń w pięść.

Lac Duong Tan

Obie nogi opierają się całą powierzchnią stopy na ziemi. Przednia skierowana do przodu, druga na zewnątrz. Stopy ustawione są prostopadle. Nogi są ugięte w kolanach, twoje pięty są ustawione na jednej linii.  Odległość między stopami równa jest 1,5 połowie szerokości ramion. 60% ciężaru ciała jest na tylnej nodze.

Północ

Zrób ruch do przodu prawą nogą na północ do końca pozycji Duong Kieu Tan. Prawa ręka atakuje od dołu z pozycji KIAI/29-30/.

Duong Kieu Tan

Otwórz się na lewo poruszając się w Duong Minh Tan jak w pozycji nr 1.

Druga część jest symetryczna do części pierwszej.

Zamkniecie formy jest wykonywane przez rozciągnięcie lewej nogi do przodu  umieszczając końcówki palców na ziemi, rozciągnięte Twoje  ręce  do dołu  z Twoją prawą otwartą  dłonią  nad Twoją lewą otwartą dłonią. By powrócić lewą nogą do nogi prawej  powinieneś narysować  koło  ze stopą na zewnątrz. W tym samym czasie ręce wykonują małe kółko by zakończyć  formę w pozycji Than Tru Tan / 32/.

Than Tru Tan

Stopy są blisko siebie i lekko stykają się piętami. Nogi i ciało są proste. Ciężar ciała jest równomiernie rozłożony na obie nogi.