LOI HO – GRZMIĄCY TYGRYS
SEKWENCJE:
1. Tygrys potrząsa ogonem
2. Elastyczność bioder
3. Wyciągnięte ramiona
4. Technika modliszki
5. Techniki błyskawicy/pioruna
6. Zaskakująco szybki
7. Podwójny blok kopnięć
8. Ciągłość
WIERSZ:
Stary strażnik tygrys
Stalowa szerokość dłoni o świcie
Niebiański tygrys poza legowiskiem/kryjówką
Przecina szybko las
Tygrys jak grzmot uderza w las
Zbiega szybko do doliny
Broniący wojownik tygrys
Wraca z powrotem do centrum
Słowo Ho oznacza tygrys, zaś słowo Loi oznacza grzmot. Viet Tai Chi studiuje zwierzęta i ich ruchy.
Forma Loi Ho studiuje jeden aspekt tygrysa , jego zdolność do nagłego i niszczycielskiego ataku , takiego jak grzmot.
Forma ta pokazuje ,że moc tygrysa jest w jego ramionach. W rzeczywistości tygrys chodzi i atakuje nie tylko łapami ale pełną siłą swoich ramion. Charakter tygrysa opiera się na determinacji i sile.
Generalnie rzecz biorąc, aby zwyciężyć- potrzebujemy użyć naszych naturalnych mocnych stron do zaatakowania słabych punktów wroga, to daje nam zwycięstwo. Działa to nie tylko podczas wojny czy w sztukach walki ale również w codziennym życiu i w biznesie.
W pierwszym ruchu tygrys spotyka węża-ruch jest elastyczny ,możemy skojarzyć to z dźwiękiem A/m/.
W drugim ruchu lampart towarzyszy tygrysowi, co symbolizuje dużą szybkość, możesz skojarzyć to z dźwiękiem O/m/.
W trzecim ruchu tygrys utożsamia się z niedźwiedziem , co symbolizuje kwintesencje solidności, stabilności, wolnego tempa i dźwięku I/m/.
W czwartym ruchu tygrys spotyka smoka ,który łączy w sobie siłę, elastyczność, solidność i powolne tempo. Skojarz to z dźwiękiem TZE/m/.
Na koniec tygrys spotyka siebie i ruch jest kojarzony z dźwiękiem U/m/.
ANEGDOTA
Mistrz Phan Hoang przywołuje dwa wspomnienia dotyczące tej formy. Pierwsze wspomnienie dotyczy okresu w którym mistrz wybrał nauczanie tej formy. To był okres w którym mistrz zajmował się praktykowaniem sztuk walki . Dlatego nie mógł uczyć tej formy zbyt wolno tak jak formy Dai Lao.
Ta lekcja stała się pokazem w którym wszyscy brali udział z entuzjazmem ,doceniając nauczanie oraz swój własny udział w nim.
Drugie wspomnienie mistrza jest o lekcji przeprowadzonej w Maroko. Stojąc przed wszystkimi ćwiczącymi karate Mistrz Phan Hoang wyzwał ich do walki.
Jak tylko zaakceptowali to wyzwanie, mistrz ogłosił ich zwycięstwo , ponieważ byłoby to bardzo nierozważne by walczyć ze sobą w tak śmiesznej sprawie.
To reprezentuje dwie rzeczy, strategie zaskoczenia/wyzwanie/ i zasadę, że najlepszym sposobem pokonania wroga jest przekształcenie go w przyjaciela a najlepszym sposobem na wygranie walki jest jej uniknięcie.
Loi Ho jest dynamiczną formą, gdzie oddychasz przez brzuch z energicznym ruchem i stymulacją trzech najniższych czakr. Wykonując tę formę z prawidłowym oddechem i płynnymi ruchami ,które są we wzajemnej synchronizacji ,pobudzasz i otwierasz ważne centra ciała i ich meridiany.
To powoduje swobodny przepływ witalnej energii obecnej w każdym z nas.
Stymulujemy nasze meridiany przez ruch dotykając wiele punktów na naszym ciele. Łącząc kciuk z palcem wskazującym stymulujemy meridian jelita grubego.
Mocno zaciskając naszą dłoń palce stymulują punkt MC8 /Lao Cung/ na głównym meridianie serca.


Punkt MC8 znajduje się w centralnym miejscu otwartej dłoni. Jest to zasadniczy/fundamentalny punkt wymiany energii z zewnętrznym światem. Stymulujemy go za każdym razem wykonując kulę/ Tai chi /obserwując wszechświat/ lub pielęgnując energię w formie Dai Lao. W formie Tinh Mat jest ruch ,który dedykowany jest temu punktowi : Wolne serce.
Meridian ten leczy serce i problemy z żołądkiem.
Praktykowanie formy Loi Ho może być wzbogacone przez dźwięki. Są to dźwięki : A-O-I-TZE-U, powodują wibrację do mięśni brzusznych, co powoduje wydłużanie tego samego głównego dźwięku, kończąc na drugim dźwięku m.
Dla każdego głównego dźwięku jest specjalny kolor, który reprezentuje część ciała ludzkiego stymulując energicznie podczas wydobywania dźwięku :
A-czerwony -serce
O- żółty- żołądek
I -biały -płuca
SZE -niebiesko-czarny- nerki ,jelita
U- zielony wątroba
Te kolory znajdujemy w symbolu Viet Tai Chi :

Wąż : żelazna dłoń i podczas wykonywania dźwięku A drży z wielką energią, energia wznosi się z brzucha.
Niedźwiedź : łokcie są odwrócone do wewnątrz, ramiona są stymulowane przez ruch rąk
Wszystkie pozycje nóg są zaprezentowane w formie Loi Ho: długa , średnia i krótka.
Główne ataki rąk są również zaprezentowane : z rozpostartymi palcami /wąż/, z wyciągniętymi palcami tylko w końcówce/lampart/, z pięścią /tygrys/.
Najlepszy sposobem zrobienia pięści jest zaciśnięcie jej z wystającym środkowym palcem , robiąc to w ten sposób , pięść tworzy na ziemi odcisk śladów tygrysa.
Tygrys : Siła ataku pochodzi z ramion. Wymuszony i silny oddech jest podkreślony przez silne ramiona. Po ataku tygrysa , przed odwróceniem się do drugiego ataku, najpierw obracasz głowę.
Każda zmiana jest wykonywana o 45 stopni zachowując początkową pozycję stopy.
LAC DUONG TAN
Noga ,która jest z tyłu przesuwa się o 45 stopni do przodu, przednia noga nie jest napięta/dociśnięta, ale nieco zgięta, ciężar ciała w 75% jest na tylnej nodze ,przednia pięta może być nieco podniesiona. To jest bardzo stabilna pozycja.

KIAI :
Kiedy wykonujemy okrzyk KIAI musimy wydobyć głębię wibracji z punktu Dan Dien ,ponieważ tam jest siła tej wibracji. To może mylić i zastraszać wroga.
Kolejność ruchów
1.Tygrys potrząsa ogonem/1-3/ ( Wiersz: Stary strażnik Tygrys )
Wypowiadamy nazwę tej formy/quyen/ i w tym samym czasie robimy wydech poruszając się w prawo do pozycji Duong Minh Tan. Ręce idą w dół z zaciśniętymi pięściami. Oddech jest wymuszony z brzucha. Ręce są w jednej linii z ciałem. Pozycja ta powinna być stabilna a energia musi pochodzić z punktu Dan Dien. Możemy wykonać KIAI emitując głębokie wibracje od punktu Dan Dien.

Duong Minh Tan
DUONG MINH TAN
Stopy całą powierzchnią stoją na podłodze, pięty są na jednej linii rozsunięte na odległość dwóch szerokości ramion. Nogi są zgięte w kolanach. Kolana skierowane są na zewnątrz. Środek ciężkości rozłożony jest równomiernie na obie nogi.
[TINH MAT, LOI HO]

2.Elastyczność bioder /4-5/ ( Wiersz: Stalowa szerokość dłoni o świcie )
Wąż : Po wykonaniu kręgów przez Twoje ręce , przenieś swoje otwarte dłonie do przodu, dłonie skierowane są w górę. Ramiona nie są w pełni wyciągnięte.


3. Wyciągnięte ramiona /6-8/ ( Wiersz: Niebiański tygrys poza legowiskiem/kryjówką )
Lampart: Podnieś swoje ręce zbliżając je , „weź energię kosmiczną” w dwie ręce. Na bezdechu przenieś swoje ręce do boków . Kiedy wyciągniesz swoje dłonie do przodu ,wydech. Zamknij palce w szpony.



4. Technika modliszki/9/ ( Wiersz: Przecina szybko las )
Niedźwiedź : skrzyżuj pięści tak, żeby lewa była z przodu. Napnij się podczas zamykania pięści , wydech, w momencie gdy rozkładasz ręce z pięściami kierującymi się na zewnątrz , łokcie są blisko siebie.

5.Techniki błyskawicy /pioruna /10-13/ ( Wiersz: Tygrys jak grzmot uderza w las )
Smok: Wykonaj dwa odbicia przechodząc przez długie pozycje nóg od lewej do prawej , z powrotem w lewą długą pozycję, uwalniając pięść prawej ręki i wydech z KIAI.




6.Zaskakująco szybki /14-17/ ( Wiersz: Zbiega szybko do doliny )
Południowy Zachód
Tygrys: Okrągły ruch rozpoczyna się z natchnieniem a kończy z wytchnieniem kiedy ręce wykonały okrężny ruch . Teraz ruch Twoich nóg do pozycji Thieu Am Tan. Ciężar ciała jest na lewej stopie, prawa noga odpoczywa na czubkach palców. Dłonie są w kształcie pazurów.
Pozycja stóp Thieu Am Tan –nogi są ugięte , pięty na tej samej linii. Tylna stopa spoczywa na ziemi , skierowana jest na zewnątrz. Przednia stopa oparta jest tylko na czubku. Ciężar ciała w 90% jest na tylnej stopie. Prawa dłoń jest wyżej i z przodu , lewa niżej wskazując na prawo.
Zejdź w dół do 45 stopni w Thai Duong Tan, prawa noga z przodu.

Thieu Am Tan

Prawa dłoń jest wyżej i z przodu , lewa niżej wskazując na lewo.

THIEU AM TAN
Nogi są ugięte w kolanach, pięty są na tej samej linii. Tylna stopa całą powierzchnią stoi na ziemi, skierowana na zewnątrz. Tylna stopa oparta jest na palcach. Ciężar ciała w 90% spoczywa na tylnej nodze.
Zejdź w dół do 45 stopni w Thai Duong Tan , prawa noga z przodu.


Thai Duong Tan

THAI DUONG TAN
Przednia noga jest ugięta w kolanie a tylna wyprostowana. Pięty są na jednej linii. Stopy są skierowane ukośnie do wewnątrz. Ciężar ciała jest rozłożony równomiernie między nogi.
Północny Zachód
Ręce wykonują obrót przeciwny do wskazówek zegara podczas kiedy ty obracasz biodra przenosząc swój ciężar na prawą nogę.
6B. Szybkie zaskoczenie /18-22/





Północny Wschód
Jak w punkcie nr 6 na Wschód.
7. Podwójny blok kopnięć /23-25/ ( Wiersz: Broniący wojownik tygrys )
Południowy Zachód
Wykonaj ruch do przodu rękami i ciałem. Podczas kiedy ręce rysują poziome koło obróć się o 180 stopni w prawo, powróć do południowego zachodu. Na końcu obrotu jest pozycja Thai Duong Tan w kierunku południowego zachodu.

Thai Dong Tan
8. Ciągłość / 26-29/ ( Wiersz: Wraca z powrotem do centrum )
Skrzyżuj swoje ręce z przodu z lewej strony , obróć biodra w lewo, przenieś swój ciężar do pozycji Lac Duong Tan, dłonie zwiń w pięść.

Lac Duong Tan
Obie nogi opierają się całą powierzchnią stopy na ziemi. Przednia skierowana do przodu, druga na zewnątrz. Stopy ustawione są prostopadle. Nogi są ugięte w kolanach, twoje pięty są ustawione na jednej linii. Odległość między stopami równa jest 1,5 połowie szerokości ramion. 60% ciężaru ciała jest na tylnej nodze.
Północ
Zrób ruch do przodu prawą nogą na północ do końca pozycji Duong Kieu Tan. Prawa ręka atakuje od dołu z pozycji KIAI/29-30/.

Duong Kieu Tan
Otwórz się na lewo poruszając się w Duong Minh Tan jak w pozycji nr 1.
Druga część jest symetryczna do części pierwszej.
Zamkniecie formy jest wykonywane przez rozciągnięcie lewej nogi do przodu umieszczając końcówki palców na ziemi, rozciągnięte Twoje ręce do dołu z Twoją prawą otwartą dłonią nad Twoją lewą otwartą dłonią. By powrócić lewą nogą do nogi prawej powinieneś narysować koło ze stopą na zewnątrz. W tym samym czasie ręce wykonują małe kółko by zakończyć formę w pozycji Than Tru Tan / 32/.

Than Tru Tan
Stopy są blisko siebie i lekko stykają się piętami. Nogi i ciało są proste. Ciężar ciała jest równomiernie rozłożony na obie nogi.